• Fritschi Swiss - jak vybrat vázání pro skialpinismus, skitouring a freeride

Fritschi Swiss - jak vybrat vázání pro skialpinismus, skitouring a freeride

Michal Bulička | 2. listopadu 2021
2011 přečtení | čtení na 15 minut
Současná vázání pro pohyb na lyžích směrem vzhůru se dělí do tří skupin – rámová, techová a hybridní. Přestože dodává značka Fritschi na trh čtyři modely vázání (Xenic, Vipec, Tecton a Scout) obsáhne všechny uvedené kategorie.

Filozofie značky

Fritschi Swiss je rodinná firma, sídlící na úpatí Bernských Alp. Po dobu své činnosti se zabývá lyžařským vázáním pro skitouring a freeride. Nepatří do žádné kapitálové skupiny, která by ji diktovala směr vývoje. Rodina Fritschi má produkci vázání postavenou na prioritě bezpečnosti a  zachování jízdních vlastností lyží. Dokonalá bezpečnostní funkce a kontrola celého výrobního procesu, až po kontrolu výstupní, hraje u Fritschi prim.

Safety first!

Několik desetiletí vytváří Fritschi vázání, u nichž má zásadní podíl plast. Tento materiál může vzbuzovat nedůvěru s ohledem na jeho zranitelnost. Skialpová vázání jsou určitě nejvíce namáhanou, nejsložitější a také nejdiskutovanější částí skialpové výbavy. Přesto se plastové díly u Fritschi během let osvědčily a můžeme je zahrnout do DNA značky. Navíc současné plasty jsou prostě hi-tech materiály. Nutno dodat, že z kovu jsou vyrobené díly, které jsou podrobeny tření a náchylnější k opotřebení. Výhodou plastu je možnost vyrábět složité tvary. 

Spolehlivost a bezchybná funkce jsou rozhodně to nejdůležitější, co nás u skialpových vázání zajímá. Dlouho trvalo, než se konzervativní Švýcaři pustili do výroby techových vázání s piny. Tehdy byl první Vipec s čelisťovou špičkou jedináčkem mezi třemi typy rámových vázání řady Diamir. Rámové Fritschi Diamir, které dnes reprezentuje Scout, pozná každý podle typického titanalového nosníku, který spojuje patku se špičkou.

 

 

Rámové vázání Frischi Scout 11

Uteklo pár let, nastala doba pinová a situace se obrátila. Trojici vázání pro boty s inserty, do kterých zapadnou piny vázání, doplňuje jediné vázání. Je to Scout 11, který připomíná, kdo je hmotnostním premiantem mezi rámovými vázáními. Váží pouze 790 g (půlpár bez brzdy). Výhodou rámovek je jednoduchá manipulace a snadné našlápnutí, nevýhodou vyšší hmotnost. Kdo upřednostní lyžařské boty bez insertů, bez rámového vázání se neobejde. Scout 11 je oproti většině rámové konkurence zhruba o kilo lehčí! Zásadní nevýhodou rámových vázání je nutnost zvedat při každém kroku těleso patky. Tedy nic na dlouhou túru ale pro kratší výstup od lanovky na start sjezdu to neznamená žádný problém.

Jen pro pořádek, podle délky skeletu si musíš vybrat velikost (vzdálenost mezi špičkou a patkou), označuje se „SM“, „ML“ a „XL“. Délka skeletu v milimetrech je vždy uvedena na botě v oblasti paty.

 

Hybridní vázání Fritschi Tecton 12 pro freeride a freetouring

Možná jsi přívlastek hybridní slyšel jen v souvislosti s auty. Už pár let ovšem patří i do skialpového slovníku. Hybridní vázání je takové, které má špičku s čelistmi, které mají piny a patka se podobá té, kterou zná každý ze sjezdařského vázání. Hybridní vázko přináší díky miniaturní špičce lehkost a robustní patkou tuhost a bezpečnost. Reprezentantem Frischi je v této kategorii Tecton, vážící příjemných 550 g (půlpár bez brzdy).

Fritschi se drží principu, který vychází z mechaniky lidského těla při lyžování, že bezpečnost „dělá“ špička a tuhost patka. Protože patka není rotační, je její stabilita citelně vyšší. Skvělým detailem, který zvyšuje efektivitu přenosu sil, je plastový nálitek na patce, který přesně zapadá do drážky v insertu na botě a výrazně brání „kroucení“ boty ve vázání. Tento Power Rail System posouvá tuhost systému o třídu výš – viz obrázek.

Vypínací sílu si můžeš nastavit jak na špičce, tak na patce, rozsah vypínacích sil je DIN 5-12. To je u skialpových vázání výjimečný benefit. Vynikající vlastností Tectonu je elasticita vázání, která brání nechtěnému vypnutí. Vázání snese v razantním záběru boční výchylku až 13 mm než dojde k vypnutí špičky. Zatížení v předozadní rovině má také skvělou pružnost – 9 mm. A elasticita do třetice – posuvem patky až 10 mm je Tecton schopen pružně reagovat na průhyb lyží, což přináší vyšší zážitek z jízdy při zachování optimální funkce vázání a vlastnosti lyží.

 

Pohled do zákulisí - aneb jak se vyrábí Tecton ve Švýcarsku

 

 

Funkce vázání Tecton ve video animacích - pozor, původní model, ale principy fungování jsou shodné...

 

Recenzi vázání si přečtěte na specializovaném webu skitour.guru

 

 

Fritschi Vipec Evo 12 je ideální pro skitouring

Vipec je předurčen pro skitouring, má vyvážený poměr uživatelské ovladatelnosti, hmotnosti a tuhosti. Důraz se u Vipecu opět klade na bezpečnostní funkci. Nejde jen o vypínací síly DIN 5-12. Z hlediska bezpečnosti pohybu při výstupu prudkým, potenciálně lavinovém svahu je Vipec unikátní. I zamknutá špička totiž umožňuje vypnutí boty z vázání, když tě strhne proud laviny. Stačí překonat pouze nastavenou vypínací sílu, což umí jen pinová vázání od Fritschi. Když máš v lavině lyže na nohou, stahují tě pod sníh jako kotva. Čím hlouběji pod sněhem skončíš, tím menší naděje na záchranu! Proto je důležité mít šanci, zbavit se v lavině lyží.

Přijatelná je hmotnost 500 g (půlpár bez brzdy), která dělá i dlouhé výstupy snadnými. Jistě, že je řada lehčích vázání s piny, ale Vipec Evo poskytuje snadné ovládání, včetně tří poloh patní opěrky. Při přepínání ze sjezdu na chůzi (a naopak), není potřeba vypnout boty z vázání, stačí jen zatlačit holí na páku. Vipec Evo, to je prostě zlatá střední cesta, jinak řečeno – má univerzální využití.

Co dodat? Neboj se velkého zastoupení plastu. Vázání Fritschi dovážíme už léta a počet reklamací je minimální. Zní to neuvěřitelně, ale věz, že poškození kovových součástek je častější než u dílů z plastu.

4 instruktážní videa - nástup do vázání, ovládání patních opěrek, přepnutí z režimu výstupu na sjezd, návrat do výchozího stavu po vypnutí...

 

 

 

 

 

Recenzi vázání si přečtěte na specializovaném webu skitour.guru

 

Fritschi Xenic 10 pro skialpinisty a gramisty

Xenic je reprezentantem minimalismu a přesto překvapí svou univerzálností. Kdo chce na túru komfortní vázání bez kompromisů, volí Vipec Evo, kdo to má rád hlavně lehké, vybere si Xenic 10, který váží 280 g (půlpár bez brzdy). Ten nemá, jako jediný z rodiny Fritschi, nastavitelné vypínání špičky a konceptem spadá do kategorie vázání s otočnou patkou. Opěrka patky má kromě došlapu do roviny jedinou polohu. Opěrku lze snadno ovládat talířkem lyžařské hole. Nastavení polohy patky i obou vypínacích sil (laterální a frontální) se provádí na tělesu patky. Xenic má vysoký podíl plastu, přesto je dost tuhý i pro širší lyže. Je to díky široké základně otočné patky, která svým průměrem 40 mm ve své „váhové kategorii“ výrazně převyšuje konkurenci.

Seznamte se se Xenicem v krátkém videu

 

 

Bezpečné doskoky bez nechtěného vypnutí

Obavy ze subtilnosti vázání a s ní spojené pochyby z menší tuhosti rozptyluje Fritschi konstrukcí špičky. Ta vypíná jen laterálně, česky do boku, ve vertikálním směru nikoli. Na rozdíl od tzv. „pastiček“, které používají ostatní výrobci techových vázání s piny. Pastičky dovolují vypnutí špičky směrem nahoru, což není možné u pinových špiček Fritschi. Nemůže se tedy stát, že třeba při dynamickém doskoku z výšky nebo přejíždění muldy vyletí bota ze špičky v důsledku netlumeného dopadu. O vypínání v předozadní rovině (frontální) se u Xenicu, Vipec Evo i tectonu postará patka s nastaveným odporem pružin.

Recenzi vázání si přečtěte na specializovaném webu skitour.guru

 

 

Brzdy

Pojistné řemínky už patří do muzea, jejich funkci převzaly brzdy. Všechny vázání Fritschi, kromě Xenicu, mají brzdy jako součást balení. Pro Tecton a Vipec Evo se dodávají v šířkách 80, 90, 100, 110 a 120 mm. Xenic nabízí 85, 95 nebo 105 mm. Rámový Scout 11 dává na výběr z šířek 80, 90, 100 a 115 mm.

Výměnu brzdy za jinou šířku, pokud vyměníš lyže a chceš si ponechat osvědčené vázání, se dá provést ručně, bez nástrojů. Aretace brzdy před výstupem se provede automaticky, po prvním došlápnutí.

Haršajsny na zledovatělý povrch

Stoupací hřebeny, zvané haršajsny, jsou takové mačky na lyže a na zmrzlém směhu a ledové krustě se bez nich neobejdeš. TectonVipec Evo a Scout vyžadují specificky uchycené haršajsny od Fritschi, jedině Xenic dovoluje zasunout do slotu i typické haršajsny s nasouvací hřídelkou, které dodává většina ostatních značek.

Shrnutí

  • Pro značku Fritschi je prioritou bezchybná bezpečností funkce a uživatelský komfort.
  • Nastavitelné vypínací síly jak u patky, tak u špičky. Jen u Xenicu se nastavuje pouze patka (laterální a frontální vypínání).
  • Bezpečnostní vypínání u všech vázání Fritschi Swiss se děje překonáváním odporu pružin, tedy žádné předpětí ohnutých profilů…
  • XenicVipec Evo a Tecton poskytují uživateli unikátní bezpečnost – možnost vypnutí aretované špičky v případě laviny během výstupu.
  • Bez stresu z nechtěného vypnutí - nadprůměrná elasticita vázání, bránící předčasnému vypnutí a umožňuje sjíždět bezpečně i strmé svahy (kuloáry) bez aretace špičky. Konstrukce špičky nedovoluje nechtěné vertikální vypnutí.
  • Posuvná patka, reagující na průhyb lyže. Tím je zaručena správná funkčnost vázání v každém okamžiku a především se neovlivňují jízdní vlastnosti lyže.
  • Rotační piny na patce eliminují tření a tím se zvyšuje přesnost vypnutí.
  • Komfortní našlápnutí lyžařské boty do špičky vázání.
  • U vázání XenicVipec Evo i Tecton stačí k aretaci brzdy pouhé došlápnutí.
  • Fritschi nesoutěží o nejnižší hmotnost, přesto se rozhodně nemá za co stydět.
  • Swiss made - všechny komponenty vázání jsou vyrobené ve Švýcarsku
  • Fritschi ve zkratce: Xenic = všestranný ultralight. Vipec Evo = komfortní skitouring. Tecton = lehkost a tuhost pro free. Scout = osvědčená jistota pro lyžáky bez insertů.
  • Každé jedno vázání je podrobené výstupnímu testu. Ve švýcarském Reichenbachu, kde se vázání montují.
  • Poskytujeme záruční i pozáruční servis, máme na skladě náhradní díly.

 

Jak si vybrat spolehlivé vázání?

Xenic 10 – skialpinismus, skitouring, pro lyže široké pod vázáním 70-105 mm.

Vipec Evo 12 – skialpinismus, skitouring, freetouring, pro lyže široké pod vázáním 70-120 mm.

Tecton 12 - freetouring, freeride, pro lyže široké pod vázáním 70-120 mm.

Scout 11 – freetouring, freeride, pro lyže široké pod vázáním 70-115 mm.